Båt – den morsomste veien til København

Skal vi reise snart?? Det er sjette gang 4-åringen spør – denne dagen. Han og storesøster har i flere uker gledet seg til å seile til København, og gå på Tivoli. Endelig. Vi pakker bilen og kjører til Akershusstranda i Oslo. Foran oss venter 1,5 døgn med mye moro – og gode måltider. Og kvalitetstid med familien.

Vi har vært i København maaaange ganger med DFDS. Denne gangen benyttet vi pinseferien til å unne oss et minicruise, for familien på fire. Selv om vi «bare» skulle være vel 6 timer i København, og dermed ha samme lugar begge veier, tok vi med bilen. Det gir en fleksibilitet som er luksus – både fordi vi kan kjøre rett om bord og gå trappene (eller ta heisen) rett opp til lugaren, men også fordi det er deilig å kunne kjøre av skipet i København, og stille GPS’en rett på bestemmelsesstedet.

Se og les om vår flotte tur til København, og bli inspirert! Og blir du reisesyk kan du enkelt booke tur med DFDS her. God lesing!

Beste hilsen Københavnglade Camilla 🙂

Venter på å kjøre om bord på Pearl Seaways.

For å få mest mulig tid på båten, sørget vi for å stille oss i bilkø slik at vi kunne kjøre om bord allerede klokken 15.15.

Superstas med køyesenger – og havutsikt.

Før vi utforsker båten er det viktig å teste både sengene og vinduskarmen. Ungene insisterte på å sove oppe, mens vi voksne måtte nøye oss med underkøyene.

Aftenposten Junior leses med stort engasjement av 9-åringen.

Mens 4-åringen Benjamin heller vil kose litt med dynene.

Første stopp: Bubble Zone. Her er det både et stort lekerom, velværebehandlinger, kaféområde og svømmebasseng.

Vi kan ikke være for lenge på lugaren, da både store og små vil utforske båten fortest mulig. Barna har seilt med DFDS før, og vet akkurat hva de vil gjøre først: bade!

Glade badenymfer!

Det var mange barn om bord denne helgen, fordi det var pinseferie. Totalt er det 3 innendørsbasseng på Pearl Seaways. Et større hovedbasseng, og to små varmebasseng/boblebad.

Pappa leser avisen og drikker kaffe mens han overvåker kidsa.

Etter noen timer med bading og leking, er det klart for middag. Nå har barna blitt såpass store at vi ville prøve à la carte-restauranten Marco Polo. Her hadde vi forhåndsbestilt bord og meny før avreise, så det var veldig deilig å kunne gå rett til bords.

Litt moro må man jo ha…

Vi fikk et nydelig vindusbord, og barna fikk utdelt et spill som vi spilte mens vi ventet på maten.

Benjamin elsker hamburger, og var veldig fornøyd med både pommes frites’n og burger’n.

Vi voksne spiste en nydelig 2-retters middag, mens barna fikk velge fra en egen barnemeny. Men de kunne selvsagt også velge fra voksen-menyen, om de ønsket det. Høydepunktet var desserten – der det største problemet var å vite hva de skulle velge….

Sjokoladekake og pannekaker – begge servert med is og sjokoladesaus. Stor suksess!

Konkurrerer på motorsykkel.

Det er også et lite gaming-rom på båten, som vi måtte innom noen ganger. Spesielt var disse motorsyklene populære!

En liten rast i bakken før kveldsshowet begynner.

Kortspillet «Idiot» er favoritten for tiden, her i Columbus Club.

Mens mor nyter utsikten (glad for at hun slapp å spille kort).

Det er tydeligvis han her også.

Full båt og god stemning over hele linja.

Vi tilbrakte noen timer i Columbus Club, og barna var overlykkelige for at de fikk være ekstra lenge oppe. Men alle barna om bord på denne turen gjorde det riktig så familievennlig. Men etter hvert var det på tide å overlate dansegulvet til de voksne, så da tuslet vi ned på lugaren – klare for natten.

Energisk sang- og danseshow fra denne kvartetten.

Morgenen etter spiste vi en lang og deilig frokost i buffeten 7 Seas. Det gikk mest i pannekaker, pølser og syltetøy for barnas del, men er man på ferie er jo det meste lov…

Gøy med buffet – og få velge maten selv, uten innblanding fra de voksne. Nesten iallfall.

Litt korridor-løping er uunngåelig.

Pearl Seaways har også oppvarmet utebasseng, og jommen var det ikke noen badenymfer som koste seg her på morgenen. Selv syntes vi det var litt for kaldt, iallfall vi voksne, barna var nok ikke like enige.

Fint å kunne svømme til København.

Et varmt boblebad er også tilgjengelig, for de som er litt frosne av seg.

På vei for å utforske dekk, og se om vi snart ser København.

Snart fremme, skal bare utforske båten litt mer først.

Vi var fremme i København cirka 9.45, og da kjørte vi rett til Tivoli. Der åpnet det ikke før klokken 11, men det var perfekt, for da rakk vi innom butikken «Build a Bear» rett utenfor, hvor Amélie ville bruke litt lommepenger.

Innkjøp av både seng og nye klær til kosebamsen.

Men SÅ var det endelig på tide å rusle inn i Tivoli. Det regnet hele tiden mens vi var i parken, men selv om det var litt vått var det korte køer til attraksjonene. Det hjalp godt på humøret.

Ikke så mange folk i parken på grunn av regnet, men alle attraksjonene var åpne for det.

Vakre Tivoli!

Tivoli har så utrolig mange flotte utearealer.

Minst like moro som å kjøre karuseller.

Grønt og frodig overalt.

En liten rast med kaffe til de voksne – og yoghurtis til barna.

Vi kjørte tilbake til båten i 15-tiden allerede, for å rekke å bade før middag. På returen hadde vi bestilt bord på biffrestauranten «Explorers Steakhouse», og fordi Amélie hadde bursdag fikk vi flagg på bordet! Veldig hyggelig.

Flagget stod på bordet allerede da vi kom.

Vi har nok ikke de roligste barna, men fordi vi spiste middag litt tidlig var det ikke så mange andre i restauranten da vi kom, så da fikk de ristet av seg noen maur før måltidet.

Ikke de beste bordmanerene kanskje…

Etter middagen gikk vi til Columbus Club hvor det var hesteveddeløp for alle barna.

Da vi kom til Oslo morgenen etter var været utrolig fint. Sol og blå himmel gjorde innseilingen til en herlig opplevelse, bare se selv!

Vi nærmer oss Oslo – i strålende solskinn. Fristende å hoppe uti bassenget!

Vakre Oslofjorden.

Sommer-Oslo på sitt beste.

Vi var ikke de eneste som ville nyte utsikten denne morgenen.

Operaen er lett å få øye på.

Skulle gjerne sittet her hele dagen, men nå nærmer turen seg slutten.

Farvel DFDS, god morgen, Oslo! Klokken er snart 10, og vi ruller i land.

På gjensyn, Pearl Seaways!

Og alle var enige om at vi nok en gang hadde hatt en super tur. Vi kommer definitivt igjen. Veldig snart..